Wat zegt je hoofd? En je lichaam? En je hart?

'In je hoofd zitten', beter naar je lichaam luisteren, je hart volgen. Hoe doe je dat? Met deze schrijfoefening, bijvoorbeeld. Gisteren in de auto bedacht, en 's avonds meteen uitgeprobeerd. Ik was verrast over de uitkomst. Goh, verhelderend! Ik ben benieuwd wat deze oefening jou brengt. 

Dit heb je nodig: 20 minuten voor jezelf, pen, papier en een timer. (Ik gebruik de gratis app Insight Timer, daar kun je onder Timer - Duration - Minutes de gewenste duur van je meditatie of oefening instellen.) 

De oefening bestaat uit drie onderdelen: je laat eerst je hoofd, dan je lichaam en tot slot je hart 'aan het woord'. Door te schrijven en de woorden gewoon te laten komen zoals ze komen. Maak je er niet druk om of je rechte of kromme zinnen maakt; alles wat op papier komt 'klopt'.

- Zet de timer op 5 minuten en schrijf op: Als mijn hoofd het voor het zeggen had... 

Vul deze zin steeds weer aan. Wat vindt je hoofd? Blijf schrijven tot de 5 minuten om zijn. 

- Zet de timer weer op 5 minuten en schrijf op: Als mijn lichaam het voor het zeggen had...

Ga schrijven terwijl je luistert naar je lichaam. Vul de zin steeds weer aan. Blijf schrijven tot de 5 minuten om zijn. 

- Zet de timer nog eens op 5 minuten en schrijf op: Als mijn hart het voor het zeggen had...

Stem af op je hart en schrijf de woorden op die in je opkomen. Blijf schrijven tot de 5 minuten om zijn. 

Je hebt nu drie stukjes tekst. Waarschijnlijk verschillen ze van karakter. Lees ze eens door. Wat valt je op? Wat raakt je? Heb je een inzicht gekregen? Je kunt in elk stukje een zin onderstrepen die er voor jou het meest uit springt. Schrijf deze woorden desnoods op een groter papier, of maak er een tekening of een moodboard van, om jezelf aan de boodschap te herinneren.